خدایى که به وضع و حال ما و به هر چیزى آگاه است، چرا ما را مورد آزمایش قرار مى دهد؟
پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۳۷ ب.ظ
آزمایش الهى براى آن است که مدّعیان راستین از مدّعیان دروغین شناخته
شوند. همه انسانها به نوعى ادّعا مىکنند که آدمهاى خوبى هستند، امّا به
هنگام امتحان، افراد شناخته مىشوند و هرکس مىفهمد که چه مقدار در ادّعایش
راستگو بوده است. خداوند مىفرماید: ما شما را به ترس، گرسنگى و کمبودها
آزمایش مىکنیم: «ولَنَبلونّکم بشىء من الخوف و الجوع و نقصٍ من الاموال و
الانفُسِ و الثّمرات و بَشِّر الصّابرین»( سوره بقره، آیه 155)
علاوه بر آنکه علم و دانستن خداوند، دلیل کیفر و پاداش نیست، بلکه باید از ما عملى سربزند تا به کیفر و پاداش برسیم. به چند مثال توجه کنید:
1- ما مىدانیم که این خیّاط یا بنّا یا نجّار چگونه مىدوزد یا مىسازد، ولى بر اساس این دانش، به آنها مزد نمىدهیم، بلکه باید از آنان کارى سربزند تا استحقاق پاداش داشته باشند.
2- معلّم مىداند که این دانشآموز اهل درس خواندن نیست، ولى نمىتواند قبل از امتحان او را مردود قلمداد کند. حضرت على علیه السلام مىفرماید: آزمایشات الهى براى علم پیدا کردن خداوند نیست، بلکه براى آن است که بسترى ایجاد شود و از انسان عملى سرزند تا کیفر و پاداش بر مبناى عمل باشد.
اگر امتحانها نباشد، انسان شناخته نمىشود.
صبر انسان، در برابر حوادث شناخته مىشود.
رضا و تسلیم انسان، در برابر حوادث تلخ شناخته مىشود.
قناعت و زهد انسان، به هنگام کمبودها روشن مىشود.
تقوى، حلم و ایثار انسان، در امتحانها معلوم مىشود.
علاوه بر آنکه علم و دانستن خداوند، دلیل کیفر و پاداش نیست، بلکه باید از ما عملى سربزند تا به کیفر و پاداش برسیم. به چند مثال توجه کنید:
1- ما مىدانیم که این خیّاط یا بنّا یا نجّار چگونه مىدوزد یا مىسازد، ولى بر اساس این دانش، به آنها مزد نمىدهیم، بلکه باید از آنان کارى سربزند تا استحقاق پاداش داشته باشند.
2- معلّم مىداند که این دانشآموز اهل درس خواندن نیست، ولى نمىتواند قبل از امتحان او را مردود قلمداد کند. حضرت على علیه السلام مىفرماید: آزمایشات الهى براى علم پیدا کردن خداوند نیست، بلکه براى آن است که بسترى ایجاد شود و از انسان عملى سرزند تا کیفر و پاداش بر مبناى عمل باشد.
اگر امتحانها نباشد، انسان شناخته نمىشود.
صبر انسان، در برابر حوادث شناخته مىشود.
رضا و تسلیم انسان، در برابر حوادث تلخ شناخته مىشود.
قناعت و زهد انسان، به هنگام کمبودها روشن مىشود.
تقوى، حلم و ایثار انسان، در امتحانها معلوم مىشود.
۹۴/۰۷/۰۲